La Passion de Jeanne d’Arc

Med The Orlando Consort
mh-jeannedarc_hd.jpg
27. september 2016 kl. 19:30
DKK 200,- inkl. gebyr NB: Gavekort udstedt før 1. april 2016 kan ikke indløses online. Kontakt Billet-kontoret på 60203000 for at indløse gavekortet.

Det bliver smukt og grusomt på samme tid, når det internationalt hædrede vokalensemble The Orlando Consort lægger lyd til Carl Th. Dreyers filmiske mesterværk ”Jeanne d’Arcs Lidelse og Død” fra 1928.

Ensemblets besøg i Aalborg er en del af verdensturnén “Voices Appeared”, som er blevet vel modtaget af det internationale anmelderkorps.

Det er en præstation ud over det sædvanlige, der minder os om, hvor gennemslagskraftig kombinationen af stumfilm og levende musik er, skrev engelske The Guardian blandt andet.

Dreyers hudløse intensitet og dramatiske opbygning af forhøret, lidelserne og til sidst Jeanne D’Arcs død får en uforglemmelig ekstra dimension i samspil med The Orlando Consort verdensberømte vokalpræstationer.   

En filmoplevelse, der berører og bevæger.

Medvirkende

The Orlando Consort:
Matthew Venner, kontratenor
Mark Dobell, tenor
Angus Smith, tenor
Donald Greig, baritone
Robert Macdonald, bas

Om ”La Passion de Jeanne d’Arc”

Det kunstneriske hovedværk fra 1928 er baseret på protokollerne fra den rettergang, der i 1431 førte til Jeanne d’Arcs domfældelse for kætteri og henrettelse.

Jeanne d’Arc står alene mod en flok af præster og munke, der med en byge af spørgsmål og trusler prøver at presse hende til at indrømme, at hendes visioner ikke er sendt af Gud.

Hun står dog fast på sin tro, og først da hun trues med at blive brændt på bålet, skriver hun under på, at hendes visioner er falske. En fatal beslutning, der fører til, hun bliver brændt levende.

Folkemængden opfatter Jeanne d’Arcs død som et martyrium, og de rejser sig til kamp mod undertrykkerne.

Da filmen havde premiere i 1928 aftvang dens intense nærbilleder og dens psykologiske jerngreb om publikum respekt hos anmelderne, men den blev aldrig en stor, kommerciel succes.

Filmen var, da den blev vist første gang, meget nytænkende, også i forhold til den mere menneskelige fremstilling af Jeanne d’Arc, hvor hun tidligere udelukkende var afbilledet som usårlig heltinde i skinnende rustning. Desuden mødte filmen modstand i kirkelige og nationalistiske kredse, fordi Dreyer ikke var fransk.  

Først i 1950’erne blev ”La Passion de Jeanne d’Arc” bredt anerkendt som et filmisk mesterværk – og værket har strålet stærkt blandt filmperler lige siden.

Aldersgrænse: 12 å
Bemærk: Ingen teleslynge

Nyhedsbrev

Få musik og kultur direkte i indbakken.

Vi giver dig en forlomme og sørger for, at du får nyheder, konkurrencer, eksklusive presales og andet godt.

Det er uforpligtende at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde det igen.