Per Vers

Per Vers er en garvet rapkunstner på den danske musikscene. Han fornøjer gang på gang både hiphop-entusiaster, lyriknørder og litterater og er blevet præmieret med priser som Spoken Word Prisen, Dan Turéll Medaljen og Modersmål-Prisen. Nu kan du opleve Per Vers, når han gæster Musikkens Hus med sit nye album.
mh_pervers_1920x870px.jpg
23. marts 2019 kl. 21:00
Dkk. 165,- inkl. gebyr. NB: Gavekort udstedt før 1. april 2016 kan ikke indløses online. Kontakt Billetkontoret på 60203000

I år er det femogtyve år siden, Per vers som syttenårig vandt “Årets Rapper”, Danmarks første landsdækkende rap-battle. Senere blev “Årets Rapper” til “De 8 Bedste” og siden da “MC’s Fight Night” – som han vandt 1, 2, 3 gange og trak sig ubesejret tilbage for at fokusere på sine sange og egne shows. Han har været både DMA-nomineret og Ugens Uundgåelige, men har bibeholdt sin skæve hjerne som sit kunstneriske kompas. Med kongerigets måske højeste arbejdsmoral har han kløet på med sin egen lyd, og forfinet sit udtryk over syv officielle album og i alt mere end tyve fuldlængde udgivelser. Pers tekster har altid været fulde af ordspil, humor og en uniksprogbegavelse som ikke kun har fornøjet hiphop crowden, men også lyriknørder, lærere og litterater, og er blevet præmieret med priser som Spoken Word Prisen, Dan Turèll Medaljen og Danmarks fineste sproglige udmærkelse; Modersmål-Prisen

Knust Kunst

På albummet Knust Kunst smelter Per Vers' altid vildt rimende og detaljerige tekster sammen med tyve, tredive og i et tilfælde halvtreds år gamle stemmer, som han i samplet form samtaler med. Han kalder det ‘at snakke med skiver’, og han har aldrig lydt bedre. Per Vers skyder hul i tidens toner og trends og tendenser og går egne veje.

Knust Kunst er et konceptalbum. De tolv numre bygger på tolv gamle danske vinylplader, som Per har fået lov til at lege med og putte i sampleren. Det er sjældne, støvede og skæve ting for det meste – godt gemt og desværre glemt. Kun to af de samplede sange er fra dette årtusinde, og kun to ud af de resterende ti kan findes på streaming-tjenesterne. Men nu kommer de ud i lyset igen – på en ny måde. De gamle analoge fuldfede toner er røget igennem maskineriet hos Esben Thornhal, der blandt meget andet har stået for musikken på L.O.C.’s tre sidste albums, og et hav af instrumentalister og gæstesolister bidrager til det meget detaljerede lydbillede.

Per har meget på hjerte og albummet er uden brug af gæsterappere, men Per får vokalassistance fra allerøverste skuffe på et par af omkvædene – på “I Dag” af Shaka Loveless og på ”Farvand” af Barbara Moleko. Sangene stikker tematisk i alle retninger. Uforudsigelige og kreative emner tages op og angribes fra overraskende synsvinkler. Fællesnævneren er at der bag de sprudlende rim gemmer sig en følsomt livs-iagttagende, skarp og sprød poet. Der er kælet for detaljerne. I løbet af pladens første 15 sekunder høres så forskellige stemmer som Rasmus Seebach – Benal – Annisette Koppel – og Per selv på sin aller-første indspilning som 17-årig. Et af de mange små mellemspil er en samtale mellem Erik Clausen og Anders W. Berthelsen, der også har været i studiet i den gode sags tjeneste.

Hele herligheden er mastereret af den Grammy-vindende amerikanske lydlegende Brian Gardner (“BIG BASS BRIAN”) der har stået for den store sound på en meget lang liste af klassikere – fra NWA’s “Straight Outta Compton” over Outkast “Speakersboxx/Love Below” til Kendrick Lamars “Good Kid, M.A.A.D. City”.

Foto: Jesper Skoubølling

Opvarmning: Fresco&Dingo

Dingo&Fresco er kongerne af Københavns bodegaer, i hvert fald når vi snakker om rappens verden, eller mere specifikt indenfor genren de selv har skabt – nemlig bodega rap.

Nyhedsbrev

Få musik og kultur direkte i indbakken.

Vi giver dig en forlomme og sørger for, at du får nyheder, konkurrencer, eksklusive presales og andet godt.

Det er uforpligtende at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde det igen.