Storladen og romantisk koncert for orgel og fuldt symfonisk strygerorkester, der ophøjer fortællinger fra mennesker og familier som kæmper fra samfundets skygger mod ufattelige odds. Fortællinger om stor lidelse, men om endnu større mod.
Således introduceres urpremieren på The Gratitude Concert - et nyt klassisk værk af den danske komponist Martin Byrial.
Koncerten dirigeres af Henrik Vagn Christensen og er skrevet specifikt til koncertsalen i Musikkens Hus og dens prægtige orgel. Den er en musikalsk bearbejdning af livshistorier fra pårørende og patienter med kronisk sygdom, tilsendt komponisten i 2022. Blandt andet beretninger fra liv med ME, Parkinson’s, Autisme, Menières, Otosclerose, Borrelia og Tuberøs Sclerose.
Gennem myter og universelle symboler har Byrial behandlet fortællingerne og omdannet dem LIVE til de musikalske motiver, der nu står som kernen i koncerten.
Som publikum kan man forvente programmatisk og melodiøs musik med kraftige, brusende temaer og store følelser, skrevet midt i og inspireret af det dramatiske, nordjyske landskab.
Koncerten rejser gennem livsviljen, vreden, afmagten og modet, for at finde håbet og måske endda taknemmeligheden.
Program:
- Åben foyer
- Optakt og taler
- Byrial: The Gratitude Concert
Verdenspremieren bliver omdrejningspunktet for en aften med optakt og taler fra prominente skikkelser fra kultur, politik, region, patientorganisationer, kirke og sundhedsvæsen. En aften hvor alle, der har sygdom inde på livet, kan opleve en koncert til deres ære. Men ligeledes et arrangement for dem, som vil vise deres opbakning, og for de som ønsker en aften i selskab med nogle af landets dygtigste musikere - et orkester samlet til lejligheden, i en stor musikalsk fortælling.
I 2015 blev Martin Byrials partner, komponisten og produceren Tonje T. S. Norheim alvorligt syg, og de har siden befundet sig i en omfattende kamp for hendes overlevelse og tilbagevenden til livet.
Byrial har hele livet arbejdet med at omsætte fortællinger fra mennesker til musik. Han er bedst kendt som komponist, pianist og forsanger i det symfoniske rockorkester LISERSTILLE, der var en stor del af gennembruddet for den såkaldte post-rock i Skandinavien i det tidlige årtusinde. Siden rettede han fokus mod den klassiske musik, for at arbejde med universelle fortællinger i deres største format som koncert- og filmkomponist.