Musikkens Miks: Pernille Rosendahl, Kwamie Liv & Jeuru

Rytmiske og klassiske kunstnere i kreativ konstellation med Aalborg Symfoniorkester under ledelse af Palmer

MH 1080X1920 AIDA (12)
Se spilletider
DKK 380 - 450
Køb billet

Siden 2014 har Musikkens Miks været en unik platform for mødet mellem de mest populære og spændende navne i den danske rytmiske og klassiske verden. Artister som Tim Christensen, Stine Bramsen, Mads Langer, Oh Land og mange flere er blevet inviteret til at sparre med klassiske komponister som Bent Fabricius Bjerre, Jesper Riis, Karsten Fundal og Martin Jørgsensen, og sammen med Aalborg Symfoniorkester har de for udsolgte sale genfortolket egne sange og fremført nyskrevet symfonisk musik i grænselandet mellem det traditionelt klassiske og rytmiske univers.

I år genoptager vi succesen efter tre års pause og præsenterer Pernille Rosendahl, Kwamie Liv og Jeuru i samarbejde med komponisterne Karsten Fundal, Rasmus Zwicki, Simon Christensen og Christian Balvig.

Sammen med Aalborg Symfoniorkester vil årets artister fremføre sange fra deres katalog i nye symfoniske fortolkninger, og derudover spiller Aalborg Symfoniorkester tre helt nye instrumentale værker komponeret i samarbejdet mellem de klassiske og rytmiske artister.

Pernille Rosendahl, solist
Rosendahl er en af landets mest dragende vokalister og erfarne sangskrivere med flere hundredtusinder solgte albums bag sig som frontperson for den nyligt genopståede indie-popsensation Swan Lee samt for rockbandet The Storm og de seneste år som soloartist.

Hits som Love Will Keep You Warm og I Don’t Mind er blevet klassikere med årene, mens nye numre som Feet On The Ground og Afterglow viser en kunstner, som stadig har meget på hjerte, og Rosendahl står i dag som popkunstner i en liga med få andre herhjemme.

Karsten Fundal, komponist
Fundal startede sin karriere som filmkomponist i 2006, hvor han vandt en Robert for sin musik til Peter Schønau Fogs Kunsten at græde i kor, og året efter skrev han musikken til Ole Christian Madsens episke Flammen & Citronen. Siden da har han leveret musik til et utal af både danske og internationale film af instruktører som Joshua Oppenheimer, Wim Wenders, Jeppe Rønde, Fares Fayyad og Ai Wei Wei. Fundal har desuden skrevet for stort set alle danske orkestre og ensembler, og har også med stor succes krydset over i pop/indie verdenen sammen med især Efterklang, Choir Of Young Believers, Oh Land og Den Sorte Skole.

Kwamie Liv, solist
Siden sin debut Lost In The Girl fra 2014 har Kwamie Liv tryllebundet publikum med sin yndefulde og døsigt forførende stemme. Hun formår om nogen at sætte ord og toner på livets små og store fortællinger og er ikke bange for at bevæge sig ind på kærlighedens melankoli og sindets dunkle ro. Både som menneske, performer og senest som dommer i X Factor hviler Kwamie i et overskud, hun har med sig fra sin multikulturelle, nomadiske opvækst.

Rasmus Zwicki, komponist
Som komponist er Zwicki særligt optaget af samspillet mellem musik og andre oplevelser, og størstedelen af hans produktion kobler musik og fortælling, tekst, performance, film, formidling m.m. Zwicki har i sin karriere særligt kredset om musikdramatik, opera og film. Blandt seneste større projekter kan her nævnes orkestersoundtracket til DR’s naturserie Vilde Vidunderlige Danmark og den stedsspecifikke opera, Duncan House, som er baseret på en bygning i London, hvor Zwicki boede i tre år og samlede post og beskeder mellem beboerne fra en opslagstavle i trappeopgangen.

Som orkesterarrangør har Zwicki bl.a. arbejdet med Kira Skov, Randi Laubek og Helene Blum samt med DR Symfoniorkestret, CPH Phil, Aalborg Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester.

Jeuru, solist
Den dansk/amerikanske rapper/sanger og sangskriver Jeuru ramte den danske musikscene som en meteor i 2018 med ep’en King of the Cruel. Siden har han fortsat en støt strøm af stærke udgivelser, der favner alt fra queer rap, glødende soul, R&B electronica, radiohead covers og skrøbelig pop.

Jeuru er født i Queens, New York, men bor i København, hvor hans musikalske output og overdådige visuelle univers på kort tid har slået hans navn fast i de danske musik- og modemedier som Soundvenue, Euroman og Politiken, der bl.a. har kaldt ham ny konge af soul og én af landets stærkeste nye frontpersoner.

Simon Christensen, komponist
Christensen er uddannet komponist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Conservatoire Nationale Superieur de Paris. Han har en baggrund som trommeslager i rockbands som New Paragraphs og Melonheads, som percussionist i trioen Kundi Bombo, og aktuelt er han en del af Mono Duo sammen med cellisten Peet Morrison. Hans orkesterværker er ofte kendetegnet ved en tydelig puls i små vedvarende variationer, og mens hans udgangspunkt gerne er ganske komplekst, er resultatet som regel præget af enkelhed. Blandt Simon Christensens bemærkelsesværdige værker kan her nævnes hans kompromisløse strygekvartet Manifest (2012-2013). Et 75 minutter langt værk, hvor strygerne udelukkende spiller på de løse strenge stemt om i mikrointervaller og i pulserende, fikserede rytmer. I 2019 uropførte Athelas Sinfonietta storværket ENSEMBLE (2018). Simon Christensen deler ensemblet op i fem små grupper, der i store dele af værket spiller i hver sit tempo, ligesom der er en udstrakt brug af mikrointervaller, overtoner og omstemning. I løbet af stykket udvikles pausen til at være en lige så væsentlig bestanddel af stykket, som lyden er. ”Det hele bygger på idéen om, at den her musik, den har verden brug for. Det er jo så ikke sikkert, at der er nogen, der er enige med mig, men jeg er nødt til at have det mål hele tiden. For ellers kunne jeg lige så godt lade være.”, udtaler Christensen.

Ben Palmer, dirigent
Aftenens dirigent, Ben Palmer, er chefdirigent for Deutsche Philharmonie Merck i Darmstadt, grundlægger af og kunstnerisk leder for Covent Garden Sinfonia, der er et af Londons mest innovative og dynamiske kammerorkestre. I januar i år blev Ben Palmer desuden udråbt som chefdirigent for Babylon Orchester Berlin, ligesom han er fast gæst hos en lang række anerkendte symfoniorkestre, heriblandt Hallé, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestra of Opera North og St Petersburg Symphony Orchestra. Ben Palmer er desuden en af Europas mest eftertragtede specialister, når det kommer til at dirigere filmkoncerter, og han optræder jævnligt i Royal Albert Hall med filmklassikere som Jurassic Park, E.T. og Home Alone. I 2003 dimitterede Ben Palmer fra University of Birmingham med førsterangsudtalelser, hvorefter han gennemførte en MPhil i komposition.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig Musikkens Hus’ gratis nyhedsbrev, hvor du får de største nyheder fra huset og adgang til konkurrencer og eksklusive presales. På den måde kommer du først i køen til de mest eftertragtede koncerter.