Spring til hovedindhold

Arkitekturen

”Musik er kunsten at skabe en særlig stemning hos mennesker. Og lige som instrumentets krop giver musikken fylde, er arkitekturen klangkasse for den kreativitet, som skabes af de mennesker, der bruger huset.” – Wolf D. Prix, adm. direktør og designchef Coop Himmelb(l)au.

Image alternate text here.

I 2003 vandt østrigske Coop Himmelb(l)au, med professor Wolf D. Prix i spidsen, arkitektkonkurrencen om at tegne Musikkens Hus i Nordjylland. Arkitektfirmaet står bag en række spektakulære bygningsværker rundt om i hele verden fra Kina til USA, men Musikkens Hus er deres første projekt i Skandinavien. 

Med inspiration fra nordspanske Guggenheim, der har medført udvikling i og omkring Bilbao, stod det klart, at visionen for Musikkens Hus’ arkitektur skulle være at skabe en synergieffekt, så borgerne også glædes over det dristige kulturbyggeri, og at det i øvrigt kunne bidrage til at udvikle hele Aalborg og Nordjylland. 

Designet bygger således på vidensdeling og synergi, musik, kreativitet og kunst. 

Overalt i huset er det tænkt ind i designet, at såvel offentligheden som husets beboere – herunder musikere, studerende, undervisere og medarbejdere – skal mødes naturligt. Det sker blandt andet via infrastrukturen i store foyerområder, spiseområder, lounge- og performanceområder samt backstage. 

Limfjorden som inspiration

Huset består af ni etager med trapper, balkoner og store vinduespartier, hvorfra man kan nyde den smukke Limfjord, som danner grundlaget for den æstetiske og miljømæssige udformning af Musikkens Hus.

De flydende former, som blandt andet ses ved taget til Indgangsfoyeren, i lysene i belægningen på Musikkens Plads og formen på Musikkens Hus er inspireret af vandet i Limfjorden, som Musikkens Hus grænser op til.

Møblerne, vinduerne og figurerne på væggene i Koncertsalen og Intimsalen er formet som amøber og drager dermed også paralleller til Limfjorden og dens liv.

Udover den æstetiske inspiration fra Limfjorden, sørger fjorden for lydløs afkøling af den luft, der anvendes til ventilation i salene og Foyeren.

.

Aalborgs industrielle fortid og et urbant moderne udtryk 

Byggematerialerne består primært af glas, cement og stål. Med sit rå udtryk, placeringen på havnefronten, Nordkraft som nærmeste nabo og cement leveret af 130 år gamle Aalborg Port- land drager Musikkens Hus paralleller til Aalborgs industrielle storhedstid. 

Betonstolperne på 3., 4. og 5. sal er identiske med stolperne i Nordkraft og skaber dermed sammenhæng mellem bygningerne og vidner om en udvikling fra arbejderby mod en urban, kultur- og vidensby. 

Ikke alene tjener betonstolperne et historisk formål, de tjener også et bæredygtigt formål. De fungerer nemlig som energiopsamling, hvor varme lagres og bruges til at opvarme huset. 

I Intimsalen fungerer de mange forskelligformede amøber på væggen som katalysator for den mest optimale akustik og er håndstøbt i beton fra Aalborg Portland. 

Musikkens Hus forbinder således det urbane og miljømæssige i en bæredygtig arkitektonisk perle og modtog i 2020 den omfattende DGNB-certificering i guld i kategorien ”Bygninger i drift”. 

.
.

Et skræddersyet byggeri

Musikkens Hus er struktureret ud fra præmisser, som er fastlagt sammen med beboerne i huset: Det Jyske Musikkonservatorium, Aalborg Symfoniorkester, Skole- og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune og Aalborg Universitet. Alle parter har mødt arkitekterne og akustikeksperterne for at diskutere ønsker og muligheder og indgå kompromisernes kunst. 

De organisk formede vinduer i hele bygningen har krævet håndværk ud over det sædvanlige. I Koncertsalen og Intimsalen fungerer de som indkigsvinduer, samtidig med at de sikrer den højeste lydkvalitet og akustik. Vinduerne fungerer andre steder i bygningen som flugtveje og sikrer i øvrigt naturligt lys for husets beboere. 

Glasgulvet i Foyeren giver et enestående lysindfald og udgør en essentiel del af husets særlige udtryk. 

De mange alukassetter på den 10.000 kvadratmeter store facade er tegnet og produceret i specialmål og udgør hver deres brik i det store mønster, som dækker en stor del af bygningen. De er leveret af A.E. Stålmontage. Under facadekassetterne er der flere steder monteret en særlig vindspærre, som er leveret af tag- og facadeproducenten Cembrit. Adskillige hældningsfacader på Musikkens Hus er nemlig særligt udsatte for vejrets påvirkning grundet placeringen ved Limfjorden. 

Koncertsalen box-in-box princip 

Koncertsalen er hjertet i Musikkens Hus og blandt de allerbedste sale til klassisk musik i Europa.

Den er sammen med de øvrige sale og hvert øverum i huset bygget som en selvstændig bygning med principielt uafhængige el- og vandinstallationer. Derved kan absolut ingen uønsket lyd slippe ind eller ud.

.

Akustikken

Overfladen på Koncertsalens vægge er designet ved hjælp af et særligt computerprogram udviklet af Coop Himmelb(l)au i samarbejde med en akustikekspert. 

I Koncertsalen og Intimsalen fungerer de mange forskelligformede amøber på væggen som katalysator for den mest optimale akustik. Lyden absorberes og reflekteres efter nøje afstemte hensyn til den musik, der spilles. I Koncertsalen findes der 160.000 amøber på væggene, som er påsat i hånden. 

.

Orgelet

En af hovedattraktionerne i Musikkens Hus er det 12x12 meter store koncertorgel, der består af 5.450 håndlavede piber, hvoraf den største er over ni meter lang.

Det er et af Danmarks største orgeler og sikrer Musikkens Hus en unik alsidighed og status som koncerthus af en helt særlig kaliber.

Orglet er doneret af Det Obelske Familiefond og bygget af sønderjyske Marcussen & Søn Orgelbyggeri.

.

Bruttoareal: 20.257 m2

Bygherre: Fonden for Musikkens Hus

Totalrådgiver: Coop Himmelb(l)au, Wien

Akustik og teaterteknik: Artec, New York (nu Arup)

Tekniske installationer, energidesign, indeklima og Fire Safety: NIRAS 

Dansk arkitekt: Friis & Moltke

Konstruktioner: Rambøll