Afsked på flere måder
Eftertiden har givet Haydns Symfoni nr. 45 titlen Afskedssymfonien, fordi den indeholder en musikalsk gestus, der signalerer et farvel. I sidste sats spiller orke - steret mindre og mindre, og én efter én forlader musikerne scenen. Haydn skabte afskedsoptrinnet for at vise Fyrsten af Esterházy, som havde ansat ham og musikerne til at spille på sit slot, at de trængte til at komme hjem til Wien og holde ferie. Værket er et eksempel på Haydns opfindsomhed og evne til at bruge orkesteret på en kreativ måde. Det virkede – de fik fri.
Mahlers Das Lied von der Erde er et af hans mest dramatiske værker. Det består af seks sange for orkester og solister, baseret på kinesiske digte, der blev oversat til tysk. Hver sats udforsker forskellige temaer og stemninger indtil den meditative afslutningssats, hvor livets forgængelighed og accepten af døden skildres på en rørende og dybt poetisk måde. Mahler betragtede selv værket som et af sine mest personlige og betydningsfulde, og det blev komponeret på et tidspunkt, hvor han selv stod over for stor personlig sorg og sygdom. Værket bærer tydeligt præg af hans tanker om døden, menneskets plads i verden og livets forgængelighed, og mange opfatter det som en form for afsked med livet
Gratis koncertintroduktion v/Jan Mygind kl. 18.30 i Intimsalen
-
PrisA) 350 kr. B) 290 kr. C) 230 kr. Studerende (begrænset antal): 75 kr. Ung under 25 år (begrænset antal): 75 kr.
-
SalKoncertsalen (siddende, nummererede)
-
Arrangør
Aalborg Symfoniorkester