Spring til hovedindhold
26.11.24

Musikkens Hus vil styrke huset kommercielt og spille en større rolle for gæsterne

Musikkens Hus er klar med en ny strategi, som skal styrke husets profil og sikre en bæredygtig fremtid som både koncerthus og arbejdsplads.

Musikkens Hus er i disse måneder i gang med at lægge grundstenene til fremtidige store kulturoplevelser i Aalborg. Koncerthuset har senest introduceret en ny tradition med julelystænding samt præsenteret en række nye, centrale nøglepersoner på husets ledelsesposter, herunder Rikke Mølgaard, der tiltræder som ny administrerende direktør 1. december 2024.

Nu er koncerthuset klar til at tage næste skridt på rejsen med lanceringen af en ny strategi for Musikkens Hus som et samlet venue. Formålet med strategien er blandt andet at positionere og styrke huset kommercielt samt at spille en større rolle for gæsterne – både i og uden for husets arkitektoniske rammer på havnefronten. 

- Musikkens Hus rummer bl.a. koncertoplevelser, symfoniorkester, en restaurant i verdensklasse samt de ideelle rammer for erhvervslivet. Vi har med andre ord et helt unikt værditilbud, og den nye strategi skal skabe grundlaget for, at gæsterne fremover vil opleve Musikkens Hus som et samlet venue på en endnu mere relevant og nærværende måde, siger bestyrelsesformand i Musikkens Hus, Michael Slavensky Dahl.

Bestyrelsesformand for Aalborg Symfoniorkester Inge Nesgaard supplerer:

- Det vigtigste for os som bestyrelse er at sikre et godt grundlag for en ny æra for Musikkens Hus, som i endnu højere grad skal være et åbent og vedkommende samlingspunkt. Vi vil sætte Aalborg Symfoniorkester, Musikkens Hus og Restaurant Fauna på landkortet og være synlige – ikke bare i Aalborg, men i hele regionen.

Et samlet hus
Strategien definerer en række centrale indsatsområder, som vil blive prioriteret over de kommende to år. Ifølge Rikke Mølgaard er det blandt andet afgørende, at man får udnyttet synergierne mellem husets tre grundpiller Musikkens Hus, Aalborg Symfoniorkester og Restaurant Fauna og ikke mindst får opbygget en bæredygtig forretningsmodel, der i højere grad baserer sig på konkret data:

- Vi skal blive endnu bedre til at udnytte de synergier, vi rummer som et samlet hus, så vi kan tilbyde helhedsorienterede gæsteoplevelser og ikke mindst positionere og styrke huset kommercielt, fortæller Rikke Mølgaard og uddyber:

- Vi skal helt konkret være dygtige til at servicere vores kernepublikum samtidig med, at vi tiltrækker nye gæster. Det gør vi blandt andet ved at sikre, at vi har de nødvendige indsigter og ved at blive bedre til at anvende data, så vi har de rette forudsætninger for at sammensætte programmer og udvikle nye, spændende kulturtilbud.

Gæsterne vil ifølge direktøren også komme til at opleve strategien udfolde sig fysisk på både koncerthusets hjemmesider, sociale medier, i nyhedsbreve og rundt omkring i bybilledet.

- Vi har også givet vores visuelle udtryk et mere tidssvarende ansigtsløft. Det har vi gjort med respekt for historien, men vigtigst af alt med blikket rettet mod fremtiden, siger Rikke Mølgaard.

Fra venstre bestyrelsesformand for Aalborg Symfoniorkester, Inge Nesgaard, bestyrelsesformand for Musikkens Hus, Michael Slavensky Dahl og adm. direktør i Musikkens Hus, Aalborg Symfoniorkester og Restaurant Fauna Rikke Mølgaard. Foto: Claus Søndberg ©Mus.
Musikkens Hus lancerer en ny strategi, der skal styrke samarbejdet mellem husets tre grundpiller – Aalborg Symfoniorkester, Restaurant Fauna og Musikkens Hus.
Fra venstre bestyrelsesformand for Aalborg Symfoniorkester, Inge Nesgaard, bestyrelsesformand for Musikkens Hus, Michael Slavensky Dahl og adm. direktør i Musikkens Hus, Aalborg Symfoniorkester og Restaurant Fauna Rikke Mølgaard.
Foto: Claus Søndberg ©Musikkens Hus